speechless..
Monday, January 20, 2014
Thursday, January 2, 2014
Karma ?
salamualaikum...
hayati sejenak lagu ni. dalami lirik lagu yg disampaikan.
hope that our relationship will last till jannah. aamiin ~
hayati sejenak lagu ni. dalami lirik lagu yg disampaikan.
video ni mmg nampak cm bosan. cm x best.. tapi, nad rasa yg ni je yg real. i mean, suara dia la.. sedaaappp dia nyanyi.. *berharap akan ada org nyanyikan lagu utk nad* eerrrkkk... haha.. out of topic.
hmm.. knp lagu ni ? lagu apa ni ? haaiisshhh.. takkan x pernah dengar. ni lagu CINTAKU DIPERMAINKAN by Apit.
nad ke yg dipermainkan ? or nad yg mainkan org ? oohhh tiidaakkk... mintak dijauhkan. ini cerita psl roomate nad (tasya). hmm.. kesian nad tengok. sambut tahun baru dengan linangan air mata. permulaan thn yg sungguh menyedihkan. she's BREAK UP.
nad bersyukur cgt dye break up.. eehhh.. hehe.. bukan suka tgk kwn sedih. tp geram ! geram dengan laki mcm tu. suka2 dye je nk mainkan perempuan. ingat pompuan ni apa ? patung ? kot ye pon nk balas dendam sbb pompuan pernah mainkan dye.. knp perlu mainkan pompuan lain ? boleh bahagia ke ? kalo nk balas, bls la pd yg pernah buat hang lagu tu. silap org lah beb.. nad mmg x boleh kalo org sakitkan hati kwn2 nad. ape org kata,
Cubit peha kiri, peha kanan juga terasa sakitnya.
sedih kot. bukan sekali. 1st kantoi 20/12 hari tu.. the next day kteorng celebrate bday faizah, amanda n zila. kebetulan faizah tdo sni. n setiap kali dtg sni, mst tdo bilik kteorng. kteorng angkat tilam letak bawah. tdo sme2.. pagi tu faizah ada kelas. sume x sedar dye blk. mne x nye, mlm tu dkt kol 4 jgak br tdo. haha.. tbe2.. mse nad tdo tu, nad dgr suara org nangis. nad pon buka mata yg sememangnya sgt berat ketika tu. apa yg nad nmpak... tasya sedang menangis.
dlm keadaan rsau, nad gosok mata. buang segala tahi yg hinggap di mata. ku tanya si tasya kenapa. no answer.. ye laa.. x pernah dia nanges beria mcm tu. biasenya, dia akan cuba sembunyikan.. nad igtkan ada kematian ke ape.. TAKOT ! dye x jwb pulak tu.. nad pon bgn.. pegi bilik si manda. manda pon x taw knp.. n then dye ikot org blk bilik. dye tnye tasya knp. still senyap. nad pon sje la tnye.. jiji buat eehh ?
dan secara tbe2 mulut dye bergerak. bermula lah sebuah cerita yg sungguh menyedihkan. sampai hati dye duakan tasya. kantoi melalui we chat. ada kwn pakwe tasya tu... eehhh.. i mean ex tasya tu. dye tnye, "ni makwa jiji ke ? kesian awak.".. dan laki tu pulak bg pnjam we chat dye. dan terbongkarlah segala rahsia. kejam ! sangat kejam. boleh bersayang b lagi.. dkt moment yg sama tasya ada komen plak tu.
yg tmbah geram kan. ada la dyeorng pkai bj kale melayu n kurung.. sama kale. biru cair rsenye.. siap buat caption " selamat pengantin baru".. hello ! tasya lagi lawa kot. lagi comel. pd org laa.. yg skrng ni, tbe ade pmpuan mana post kt fb si jij "sayangku.." eeehhh... kt fb dye tu diap ada relay kot. takkan x nmpak. si jiji tu pon boleh buat smiley pulak kan.
dan dari situ mula la hati ni sumpah seranah. segala kata kesat bermain diminda. tp hanya terluah dihati. nad x ske gnekan kata2 kesat ni. agk kurang sopan disitu. tp bnde ni mungkin karma. "What goes around comes around.". sbb tasya kata dye pernah buat mcm ni dkt ex dye. tp dulu dye blm nk siyes. ble dye dah serius, ini yg dye dpt. tapi, wajarkah kte percaya pd karma ? hmm.. ntah laa.
tadi, tasya play lagu ni. tbe2 teringat dekat ex. dye pernah buat nad mcm ni. sdeyh weyh.. tp x de la smpai tahap mcm jiji buat dekat tasya la kan. hal ni menyebabkan nad ragu2 nk bercinta. lagi2 dengan ijat ni. nad jauh. lbh kurang mcm cte tasya ni laa.. kte msok UPSI bln 9, laki tu start curang bulan 10. haaiisshhh... faktor x pernah berjauhan rsenya. padahal br 5 bulan kapel.
ble kejadian mcm ni berlaku, timbul sedikit keraguan pd sang pemilik hati. jujur nad katakan, nad belum cukup mengenali dye. hampir 2 thn nad kawal diri nad. menyayanginya. memberi sepenuh kepercayaan pd dia. tapi terkadang.... dia layan nad mcm ape je. ble lama x berjumpa, bila berjauhan.. adakah dia sudah bosan?
kalau nk kata.. dulu, bkn nad yg cari dye. dye yg dtg. tanpa kerelaan. org x nk jmpe pon, dipaksenye.. sampai sepupu nad pon bersubahat. tapi, semakin hari mengenalinya, nad dapat rasakan kebaikan yg wujud dlm diri dia. nampak keikhlasan dia dlm mencintai nad. lgpon, nad pernah impikan punya calon suami yg meletakkan cintanya pada Allah. solat 5 waktu. lg sweet kalo solat dekat masjid. allah, mengenalinya merupakan satu anugerah padaku. lgpon, tanpa nad sedar.. nad semakin hari semakin dekat dengan Allah. thanks 4 that sweetheart.
hope that our relationship will last till jannah. aamiin ~
Tuesday, December 31, 2013
Welcome to 2014
Bismillah...
Assalamualaikum...
ini antara sebahagian kenangan yg wujud sepanjang tahun 2013. banyak sgt gamba ! x dpt nk masokkan semua. tp, rasenya.. dr family, kwn matrik, kwn UPSI n of course cik abg kte pon ada dlm gamba ni.. pandai2 lah scan gmba sndri ye.. tu laa.. lain kali jgn penuhkan memori org dgn gmba2 korang. n da susah nk pilih.
banyak kenangan manis yg berlaku tahun lepas. tapi, lagi manis masa 2012. hehe.. ble difikir fikir.. mcm sekejap je mse berlalu kan ? tp, dlm sekejapnya masa berlalu tu lah memori2 ni tercipta. bnyak sebenarnya yg terjadi dlm setahun. ada kenangan pahit, ada kenangan manis. kita sendiri yg kne corakkan nya. sama ada kita nk ianya jd manis, ataupun pahit. like people always said that,
"The choice is in your hand"
hidup x selalunya indah. tapi, yg indah itu akan terus hidup dalam kenangan, so, corakkan hidup anda seperti pelangi mengindahkan bumi selepas turunnya hujan.
just wanna say :
bye bye 2013 and
WELCOME TO 2014.
there is no more teen in my age.
you are now 20.
you are in the next stage.
so... lead yourself to be better than before.
to be adult, to be matured.
to be independent !
azam utk tahun ni :
menjadi wanita yg solehah. yg menutup aurat. yg istiqomah dlm beribadah. mencari Islam yg sebenar. dan nad berharap, nad dpt selalu mengukirkan senyuman manis diwajah setiap insan yg selalu dekat denganku.
harap2 dapat la laksanakan azam ni. sbb nad sndri x igt azam thn lepas apa. so, i've to write it here. biar setiap kali nad bukak blog, nad boleh igat ! hehe.. nad mungkin x mampu nak berubah tanpa dorongan org sekeliling. kalau x mampu nk tlg nad ke arah tu... just tlg doakan org eh.. thanks !
Wednesday, December 25, 2013
Semoga beroleh kejayaan...
assalamualaikum kawan2..
hari ni sudah pon masok hari khamis. lbh kurang 4 hari dari sekarang nad akan hadapi final exam. cuak ! banyak subject yg nad rasa nad x blh catch up. contohnya kenegaraan, marketing.. eehhh.. x de la bnyk pon. tp mcm math, akaun tu.. ade jgak la mcm x igt. pada nad, kalau nad x boleh nk faham dlm kelas, itu faktor lecturer. bukan nk letak kesalahan pd org lain. tp mmg nad sedar tu dr zaman nad sekolah lagi.
jenis dpt lecturer yg laju. nak abeskan silibus awal. lecturer yg sepatotnya ajar bnde lain, tp ajar bnde lain. ade yg melalot. bercerita x igt dunia. astagfirullahalazim.. tambah satu dosa kering. hehe.. bkn nk mengumpat. tp ini adalah satu kenyataan. lecturer tu kne tahu taw.. even nad penat + mengantuk mcm mne pon.. nad akan pastikan nad x tdo dlm kelas. dengan harapan, segala ilmu yg ingin dicurahkan tu, sampai.
tp x pe laa.. tujuan asal bukan utk bercerita. bnyk bnde yg perlu dicerita. sbb nad rasa nad sedang membawa beban yg terlalu berat sekarang. apa pon ujian yg Allah beri, nad tahu.. pasti ada hikmah disebaliknya.
okay lah, dekat sini.. nad menyusun sepuluh jari memohon ampun & maaf andai ada kesalahan, kekhilafan, kekurangan, kelemahan dan segala mcm ketidakpuasan dari hati kawan2 sekalian. manusia takkan pernah lari dari melakukan kesilapan. mungkin ungkapan maaf saja x mampu mengubat luka dihati. tapi, dengan memaafkan kesilapan org, inshaa Allah.. hati akan tenang.
andai ada makan, minum, pakaian, hutang yg masih belum berbayar.. nad mintak halalkan. sekarang ni hati nad tengah bercelaru. serabut ! jadinya, nad nak mintak tlg sgt2.. selain maafkan kesalahan nad, halalkan mkn minum nad.. tlg doakan org utk final exam nnt eh. nad harap nad dpt buat yg terbaik. biarpun sebenarnya niat nad belajar sekadar ingin menuntut ilmu.. nad nk jgak melihat senyuman di wajah bonda dan ayahanda yg sekian lama membesarkan dan mendidik nad.
mmg mama x kesah dgn keputusan yg nad perolehi. sbb dye tahu, belajar bukan utk cemerlang. tp utk tambah ilmu. tapi.... kte kne tahu, hati parents mana yg x sejuk.. tgk ank dye cemerlang ? Ya allah, izinkanlah aku beroleh kejayaan didunia mahupun diakhirat kelak. sama2 kte doakan teman2 yg lain. moga dengan usaha yg dilakukan, kita memperoleh kejayaan setimpal dgn usaha kita. amiinn ~
Thursday, December 5, 2013
Banjir ?
assalamualaikum..
Ya Allah, terasa sukar benar mencari masa menghadap blog ni kan.. maklumlah, "student degree".. itu lah yg org selalu ckp.. looks like nk smbung degree ni susah je kan. x de susah mne pon. cuma nad ni bnyk habiskan masa utk ceriakan diri nad sendiri. jadi student ni, x boleh stress2 cgt.. betui dak ? ble stress, itu yg keluar isu bunuh diri. kadang2 bukan stress sbb belajar pon. sbb CINTA. n nad x nafikan, nad sndri pernah alami. okay, back to my main topic fot today...
seperti yang kita sedia maklum.. ceeehhh... mcm nk berucap pulak kan. hehe.. mnggu lps br je selesai pengucapan awam. u know what, nad dpt tajok BANJIR ! mmg terbaik lah kan. nad bersyukur sbb tajok tu x memerlukan bnyk fakta.. but still, nervous nad tu terlebih lebih.. mcm mne da nk jd ckgu.. haaiiisshhh...
dan minggu ni pulak, kita digemparkan dengan berita bencana alam iaitu banjir.. hujan lebat. hujan turun tanpa henti. hujan berturut-turut 3 hari.. itu lah yg nad seringkali baca di facebook baru-baru ni. Allah ! yg post tu sume plak org2 SEGAMAT. abg akak org.. tambah lagi nad ade join group segamat kan. https://www.facebook.com/groups/segamat/
hujung mnggu lps nad g kelantan.. ade kursus. n kursus tu pd nad x bosan ! bessttt cgt. x pack. x mcm kursus-kursus yg nad pernah hadir. blh bg 4 bintang taw. hehe.. yg tu, nad mls nk cerita.. hold dulu.. dah seronok2.. blk, dpt tahu lect nk assignment hari isnin kan.. chhooiii ! mampuh den nk buat. kata mnggu 12. dgn keletihan, kepenatan, kengantokkan... nad buat la jgak sikit mlm tu. past tu isnin tu ponteng kelas pagi ! haha.. maaf, sy x berniat nk ponteng. tp, asignment x siap lg. kne hantar b4 12 kot.
hari isnin nad cuma dpt tahu air sungai dh naik. hari selase lps, ade khabar angin mengatakan segamat dah banjir.. resah, gelisah.. semua perasaan negative dtg secara tiba2.. sbb hari isnin tu, nad tepon mama, tpon rumah.. x berangkat.. dah banjir ke ? then, nad tepon la rumah, ma kata rumah x banjir lagi. tp, kt mne ntah, x igt la pulak.. tmpt2 yg daratan rndh la, dah banjir.. sbb KJ tu sbnrnye mmg tinggi. jrng sekali belaku tragedi banjir. ntah ape salah warga segamat ntah. Allah turunkan bencana.
dan hari rabu, linda ckp rumah dye banjir ! dye ckp ni kre bnjir besar jgak laa.. sblm ni, air banjir tu x smpt naik rumah dye, air da surut.. cuma thn ni ianya terjadi. perancangan Allah kan.. x de sape pon yg tahu. tbe2 nad punya rsau dtg blk.. ye la, hujan x benti2 lagi. tambah pulak bc website ni http://www.astroawani.com/news/show/banjir-di-terengganu-pahang-dan-johor-semakin-buruk-26367. mmg x sng dudok nad hari tu.
tp, yg melegakan nad.. dari suara mama, mcm x de sbrng kerisauan. ye la, nad kn rpt dgn mama. dah 2 kali rumah ditenggelami banjir, nad tahu mama dh serik. even ade skali tu, mama punya rsau.. habis separuh brng sume dibawak naik. last2 x banjir.. haha.. nad bkn ape.. dkt rumah tu cuma ada mama ayah je. nk harapkan akak ? hmm.. mmg x lah kan. she's pregnant ! ank pon kecik2.. rumah dye tu pon setingkat je. banjir sblm ni, tenggelam haa.. nampak bumbung je.
biase, yg tlg angkt2 brng.. nad laa.. ayah tu mmg x de perasaan rsau. ntah ape persaan ntah yg ayah ada. nad pon x phm. dye x bnyk bantu kteorng pon.. sedih ! nad berdua dgn mama je la yg dok angkat brng2 tu sume.. penat weyh ! patot pon mama trauma dgn banjir. nk harapkan abg2 nad.. kalo musim banjir, dyeorng akan seronok dok tgk rumah org banjir. time rumah dah msok air br nk angkt2 brng.. brng berat2 mmg nad x angkat. ma x bg. takot rahim jatuh.. taappiiii... hehehe.. biase la nad ni kan. degil cket.
sape lagi nk buat tu sume ? kdng2 nad berharap nad ni lelaki taw. mnusia yg mempunyai tenaga yg cukup utk bantu mk ayah, melindungi dyeorng.. tp, nad x rasa ble nad jd lelaki, perasaan yg nad rse ni ade. sbb tu la nad dihalirkan dgn jantina perempuan. hehe.. ntah pape je org ckp kan.
even rumah x banjir, nad msh x mampu tgk mangsa2 banjir ni.. sedih kot. x de elektrik, kesejokkan, x de mknan. n yg parahnya, ade yg hanyut, lemas. Ya Allah, selamatkanlah mereka, lindungilah mereka. ampunkanlah dosa mereka. jauhkanlah kami dari bencana yg berat. jgnlah kau beri kami ujian diluar had kemampuan kami ya allah... jom kita sama2 doakan keselamatan utk penduduk Terengganu, Pahang dan Johor.
Ya Allah, terasa sukar benar mencari masa menghadap blog ni kan.. maklumlah, "student degree".. itu lah yg org selalu ckp.. looks like nk smbung degree ni susah je kan. x de susah mne pon. cuma nad ni bnyk habiskan masa utk ceriakan diri nad sendiri. jadi student ni, x boleh stress2 cgt.. betui dak ? ble stress, itu yg keluar isu bunuh diri. kadang2 bukan stress sbb belajar pon. sbb CINTA. n nad x nafikan, nad sndri pernah alami. okay, back to my main topic fot today...
seperti yang kita sedia maklum.. ceeehhh... mcm nk berucap pulak kan. hehe.. mnggu lps br je selesai pengucapan awam. u know what, nad dpt tajok BANJIR ! mmg terbaik lah kan. nad bersyukur sbb tajok tu x memerlukan bnyk fakta.. but still, nervous nad tu terlebih lebih.. mcm mne da nk jd ckgu.. haaiiisshhh...
dan minggu ni pulak, kita digemparkan dengan berita bencana alam iaitu banjir.. hujan lebat. hujan turun tanpa henti. hujan berturut-turut 3 hari.. itu lah yg nad seringkali baca di facebook baru-baru ni. Allah ! yg post tu sume plak org2 SEGAMAT. abg akak org.. tambah lagi nad ade join group segamat kan. https://www.facebook.com/groups/segamat/
hujung mnggu lps nad g kelantan.. ade kursus. n kursus tu pd nad x bosan ! bessttt cgt. x pack. x mcm kursus-kursus yg nad pernah hadir. blh bg 4 bintang taw. hehe.. yg tu, nad mls nk cerita.. hold dulu.. dah seronok2.. blk, dpt tahu lect nk assignment hari isnin kan.. chhooiii ! mampuh den nk buat. kata mnggu 12. dgn keletihan, kepenatan, kengantokkan... nad buat la jgak sikit mlm tu. past tu isnin tu ponteng kelas pagi ! haha.. maaf, sy x berniat nk ponteng. tp, asignment x siap lg. kne hantar b4 12 kot.
hari isnin nad cuma dpt tahu air sungai dh naik. hari selase lps, ade khabar angin mengatakan segamat dah banjir.. resah, gelisah.. semua perasaan negative dtg secara tiba2.. sbb hari isnin tu, nad tepon mama, tpon rumah.. x berangkat.. dah banjir ke ? then, nad tepon la rumah, ma kata rumah x banjir lagi. tp, kt mne ntah, x igt la pulak.. tmpt2 yg daratan rndh la, dah banjir.. sbb KJ tu sbnrnye mmg tinggi. jrng sekali belaku tragedi banjir. ntah ape salah warga segamat ntah. Allah turunkan bencana.
dan hari rabu, linda ckp rumah dye banjir ! dye ckp ni kre bnjir besar jgak laa.. sblm ni, air banjir tu x smpt naik rumah dye, air da surut.. cuma thn ni ianya terjadi. perancangan Allah kan.. x de sape pon yg tahu. tbe2 nad punya rsau dtg blk.. ye la, hujan x benti2 lagi. tambah pulak bc website ni http://www.astroawani.com/news/show/banjir-di-terengganu-pahang-dan-johor-semakin-buruk-26367. mmg x sng dudok nad hari tu.
tp, yg melegakan nad.. dari suara mama, mcm x de sbrng kerisauan. ye la, nad kn rpt dgn mama. dah 2 kali rumah ditenggelami banjir, nad tahu mama dh serik. even ade skali tu, mama punya rsau.. habis separuh brng sume dibawak naik. last2 x banjir.. haha.. nad bkn ape.. dkt rumah tu cuma ada mama ayah je. nk harapkan akak ? hmm.. mmg x lah kan. she's pregnant ! ank pon kecik2.. rumah dye tu pon setingkat je. banjir sblm ni, tenggelam haa.. nampak bumbung je.
biase, yg tlg angkt2 brng.. nad laa.. ayah tu mmg x de perasaan rsau. ntah ape persaan ntah yg ayah ada. nad pon x phm. dye x bnyk bantu kteorng pon.. sedih ! nad berdua dgn mama je la yg dok angkat brng2 tu sume.. penat weyh ! patot pon mama trauma dgn banjir. nk harapkan abg2 nad.. kalo musim banjir, dyeorng akan seronok dok tgk rumah org banjir. time rumah dah msok air br nk angkt2 brng.. brng berat2 mmg nad x angkat. ma x bg. takot rahim jatuh.. taappiiii... hehehe.. biase la nad ni kan. degil cket.
sape lagi nk buat tu sume ? kdng2 nad berharap nad ni lelaki taw. mnusia yg mempunyai tenaga yg cukup utk bantu mk ayah, melindungi dyeorng.. tp, nad x rasa ble nad jd lelaki, perasaan yg nad rse ni ade. sbb tu la nad dihalirkan dgn jantina perempuan. hehe.. ntah pape je org ckp kan.
even rumah x banjir, nad msh x mampu tgk mangsa2 banjir ni.. sedih kot. x de elektrik, kesejokkan, x de mknan. n yg parahnya, ade yg hanyut, lemas. Ya Allah, selamatkanlah mereka, lindungilah mereka. ampunkanlah dosa mereka. jauhkanlah kami dari bencana yg berat. jgnlah kau beri kami ujian diluar had kemampuan kami ya allah... jom kita sama2 doakan keselamatan utk penduduk Terengganu, Pahang dan Johor.
Wednesday, November 27, 2013
Orang yang sepatutnya melindungi kita, tapi menyakiti . . .
assalamualaikum....
sekian lama menyepi, sekian lama menyendiri.. baru hari ni jari jemari berkesempatan untuk berkongsi sebuah cerita. cerita yg pastinya sungguh menyedihkan. sungguh menyakitkan. karna.... org yg sepatutnya melindungi kita, tp menyakiti kita..
siapa...?? siapa org yg sepatutnya melindungi kita ?
hmm... okay. nk jdkan cerita, nad gaduh dgn abg nad. abg ats nad which is abg din. actually, nad gaduh dah lama dh. kalo x silap, 8/11/2013 hari tu. the last night nad dkt rumah sblm blk UPSI. ceritanya, x de la besar cgt pon isunya. cuma time mkn mlm tu, dye mintak nad air.. nad sje je la pas kt dye cwn n jug.. biar dye tuang sndri. abg2 org yg bujang mmg slalu mcm tu.. dpn mata pon nk soh org tuangkan, nk soh org cedukkan.. tapi, ble turn kte buat mcm tu, dye ltk dpn kte, biar kte buat sndri.
dan x semena mena, dye nk majok plak dgn org.. muka dye berubah. n mula lah nk ungkit psl anta jemput org.. org RIMAS okay. menyampah ! org x ske ble org lain mengungkit ape yg dye buat utk org. n dye ckp, "haa.. esok pegi sndri. aku x nk hantar".. dan nad pon geram.. nad ckp, "okay, aku p sndri.."
mmg asalnya nad nk p sndri.. cuma mama tu je x percaya dgn org. dye rsaukan org. dye tahu yg nad ni penakot. tp, dlm takot2 nad, ble emosi dah menguasai diri, bnde yg nad takot pon nad boleh jd berani. n alhmdulillah, penumpang nad which is syera dgn aida (budak segamat).. dyeorng tahu jln nk blk UPSI. mama bkn nye x bg abg org tu elaun kalo anta org.. bg je. x yah kuokan wet sndri pon. itu pon msh nk ungkit. tu yg buat nad sangat geram.
mlm tu plak nad da siap2.. patotnye dye tmn nad g beli brng.. tp hujan. n pasai dye dh majok, dye x nk g tmn org. sabar je laa.. nad pulak esoknye nk blk dh. nad dh ajk dye p ptg tu. tp dye tdo. dye soh p mlm je. last2 jd mcm ni. kalo taw, nad p je ptg tu sorng2.. sbb ayh pon br je bg duit ptg tu. last2 nad p kuo dgn ayh beli brng tu. hehe.. ayh yg byr.. mcm biase, nad kalo kuo dgn mama/ayah, mst lbh punya RM100.. kalo kuo sndri kne jimat cermat. haha.
nad rasa happy jgak la the day nk blk upsi tu. pg2 bgn akak kejot soh anta dye g mjls graduasi motel. kbtln plak abg p blk mnggu tu. mama pon ajk abg p tmn g umah kt tnjung senkawang tu. alhamdulillah la, hampir siap. cantik rumah akak. n yg pstnye nad still nmpk rumah kteorng tu kecik ! blk dr tu, ayh kata nk ajo nad isi mnyk. org pon ikot je la. last2, pkeje petronas tu yg isikan.. hehe.. mmg berzaman la nad x geti isi. pastu, nad soh ayh anta nad beli brng tu skali. mcm pelik tbe2 ayh kata okay. dye bkn sng nk ajk g shopping. lps beli2 brng, nad soh ayh g cuci keta skali. sbb keta tu cgt kotor.
jam dah menunjukkan pukol 12 tgh hari n nad msh blm mnd.. haha.. jln sne sni x mnd. 1st time kot.. kelam kabot nad. dgn brng x kms lg. kol 1 nk blk dh.. last2 gerak 1 stgh.. n yg amazing cgt kan, nad drive cuma 3 jam stgh je.. laju dak ? hehe..
sepatutnya nad cuma pnjam keta tu utk tempoh 3 mnggu je. sbb abg org cuti sem. myv tu mmg dye yg pkai. tp dye dah ade moto kt sne.. mmg bgus lah kn.. bwk moto, tp kwn yg pkai. dye pkai kreta.. org ni.. moto pon x de, kereta ape lg.. tu yg mama x kesah kalo org amek keta.. mmg org dh ckp awl2 yg org x nk moto. org nk keta.. sbb org x ske menyusahkan parents. sbb org pecaya, one day.. org akan mintak kereta jgak. sbb org ni pmpuan.. sbb org x thn pns.. sbb org x boleh kne hujan.. nnt mula la nk dmm..
senin hari tu, org gaduh besar dgn abg din.. mmg spnjang nad gaduh dgn dye, mama yg jd org tgh.. nad beria lah jge kereta tu sebaik mungkin. beli pewangi kereta, letak tisu, wipes. just to make him think that nad boleh jge kereta dye dgn baik. nad pai mintak tlg mayus g anta kereta dkt car wash.. sbb ary tu nad g sungai inki kt kalumpang, jln kotor.. n sne berpasir.
mama call.. dye ckp yg abg org blk sne nik mes. n dkt rumah mmg da x de kereta lngsung. saga abg eg bwk g KL.. ni lg sorang.. dah ade moto but sill need car. itu blh dterima jgak la. sbb nnt abg eg nk ke Perlis. tmpt pemantauan projek dye.. yg x boleh bela, abg din kata dye nk exchange mes dgn org.. GILA !
org dah la x pernah bwk mes. mes tu dah la gera lain, handbreak sume.. lg stu, mes tu besar kot. alngkah myv tu pon nad takot2 nad parking n kuokan dr tmpt parking.. inikan pula nk kuokan mes tu. org berani jamin yg kereta tu x kn terusik lngsung.. yg lawak nye, felo pon pkai keta saga je kay.. SAGA.. org ni student je. sem 1 plak tu.. mcm x logik bukan ?
awlnya mama ade bgtaw dkt nad yg abg din x singgah tukar kreta. sbb nnt pon x jd beli kereta utk nad. beli keta utk dia. dye nk wira secondhand. dan oleh itu, slps pmbyrn myv abez, keta tu akn bertukar milik mnjd nama nad. saga tu nama abg eg. n wira dibeli utk abg din.. dgn syrt, org dgn abg eg kne byr deposit RM10,000.. memandangkan mama dh jnji, ble masok U je, kte akan dpt moto n lapy. n nad x dpt moto.. so, jumlah utk moto, mama yg akan byr which is harga LC yg abg2 org pkai tu RM6,500.. then, nad cuma kne byr RM3,500 je lg..
dan nad pon setuju la. sbb nad ade duit PT.. ble da stuju mcm tu, abg din call n dye ckp dye nk tukar tu nad terus bengang. nad call mama, knp tbe2 info lain plak yg nad terima. dye x pkir ke bnde tu sume ? org rse ni sume punca drpd ayh tukar tayar n sport rim br tu. sbb kalo dye mntk ayh tukar tayar, ayah akan tukar 2 tayar je. time org kata nk bwk g UPSI, ayh tukar empat2 siap sportrim gold lagi.. SAYANG ayah cgt2 !
aku tak kata ayh syg aku lebih. cuma, dkt sini.. aku nk dye tahu yg ayh buat tu sume sbb ayh tahu yg aku x tahu satu ape pon psl kereta. in case something bad happend, aku x de spe nk rujuk kt sni.. kt rumah boleh la aku call ayh soh dtg ble mnyk habis, ble something bad happend. so, nad harap dye x slh tafsir tntng tu. even isi mnyk pon nad x pandai. selalu kalo nk g mane2.. mmg ayh akan isi mnyk dulu. ayah layan aku mcm ayah lyn mama. sememangnya aku bnyk persamaan dgn mama.
mlm senin tu mmg nad sgt2 out of mood. abg din text org lps mama call.
"ko ni mmg bangang kan.? ko kata nak pinjam kejap je kan kete tu.? skrng apa cter.? hidup klau x susahkan org x leh ea.? klau thu jd mcm nie, aq x bg ko pkai kete. ko tu sbb adk je aq bgi pkai taw. tpi ko buat aq mcm nie kan.. mmg sial la."
hati mana yg tak terluka ? abg sndri ckp mcm ni dkt adk dye.. hati mne yg x terguris.. nad pon bls..
"ko nk cgt kan keta tu ? ambiklah. aku tunggu dkt bwh !"
dan dia pon reply "xpyh la.. aq mls da lyn adik mccm ko nie. ko nak myv tu cgt kan.? ambik bwk mati.."
hancur luluh hati nad taw. smpai hati abg org ckp mcm tu dkt org. menitis air mata nad. utk ntah ke brapa kalinya mengenangkan ade abg yg berperangai mcm dye. nad syg abg nad taw. terutamanya abg nad yg msh bujang ni. mungkin nad mcm x tunjuk syg dkt dye.. tp nad dah cuba sedaya upaya. sbb... pd nad, syg tu perlu ditunjuk. biar dye tahu kte ni syg dkt dye. sblm sume tu terlambat. tp, ni blsn nad dpt ?
n for the last mcet, nad x save plak. tp ayt dye lbh kurang mcm ni laa.. " kalo kerana keta ni la ko nk ckp mcm ni dkt aku, nk kuang ajo dgn aku, kau ambik lah myv tu. kejar lah dunia tu cgt. lupekan jelah yg ko pernah ade adk yg tak berguna mcm aku ni. aku mntk maaf la, kalo spnjng aku hidup, aku bnyk menyusahkan ko. halalkan mkn mnum aku. thanks ABANG for everything.. thanks ! salam.."
terus dye x bls. n nad yg terlampau sdeyh.. nad 4wrd mcet tu dkt mama.. nad solat isyak dlm keadaan mata yg bengkak, sedih, pilu ! nad x dpt kwl emosi nad. igtkan nad boleh troz tdo.. golek punya golek, x mnjd.. nad msh hanyut dlm tangisan. melihatkan si tasya mcm dh x sng duduk, nad pon pkai tdung, pkai sweater, ambik kunci.. lari bwk diri..
hmpir satu tg malim jgak nad pusing. mencari ketenangan. bertalu talu mcet masuk, call. menandakan masing2 rsau dgn keadaan nad. thanks sbb care dkt org. taappiii... org lbh selesa tenangkan diri seorng diri. semakin org bercerita kesedihan org, smkin org sedih. sbb tu org kne bersendirian dulu. lbh kurang 2 jam nad pusing2, syirah call.. org rse dh tbe msenye utk org blk. blk tu troz tdo. lena habis !
esoknya call mama, dye ckp apa... "dah boleh berckp dah?" haha.. ayt more to memerli sbnrnye.. ye laa.. ma call 2 kali, anta 3 mcet.. org x larat nk layan spe2 mlm tu. sgt2 terguris. n nad pon bukak la fb.. muncul status dr mama :
"Kata-kata yg jatuh ke hati itu seumpama makanan masuk ke perut.Adakalanya membawa manfaat adakalanya membawa mudarat;makanan di perut akan diperoses keluar.Andaikata ia mengandungi racun tetap masih ada penawar.Sebaliknya kata-kata yg masuk ke hati itu akan tersimpan.Awaslah lidahmu! Kalau tak mampu membahagiakan jgn menyakiti!"
mama lah org yg paling paham aku. thanks ma for everything. love you so much ! da lewat mlm ni. nad nk tdo. good nyte ~
sekian lama menyepi, sekian lama menyendiri.. baru hari ni jari jemari berkesempatan untuk berkongsi sebuah cerita. cerita yg pastinya sungguh menyedihkan. sungguh menyakitkan. karna.... org yg sepatutnya melindungi kita, tp menyakiti kita..
siapa...?? siapa org yg sepatutnya melindungi kita ?
hmm... okay. nk jdkan cerita, nad gaduh dgn abg nad. abg ats nad which is abg din. actually, nad gaduh dah lama dh. kalo x silap, 8/11/2013 hari tu. the last night nad dkt rumah sblm blk UPSI. ceritanya, x de la besar cgt pon isunya. cuma time mkn mlm tu, dye mintak nad air.. nad sje je la pas kt dye cwn n jug.. biar dye tuang sndri. abg2 org yg bujang mmg slalu mcm tu.. dpn mata pon nk soh org tuangkan, nk soh org cedukkan.. tapi, ble turn kte buat mcm tu, dye ltk dpn kte, biar kte buat sndri.
dan x semena mena, dye nk majok plak dgn org.. muka dye berubah. n mula lah nk ungkit psl anta jemput org.. org RIMAS okay. menyampah ! org x ske ble org lain mengungkit ape yg dye buat utk org. n dye ckp, "haa.. esok pegi sndri. aku x nk hantar".. dan nad pon geram.. nad ckp, "okay, aku p sndri.."
mmg asalnya nad nk p sndri.. cuma mama tu je x percaya dgn org. dye rsaukan org. dye tahu yg nad ni penakot. tp, dlm takot2 nad, ble emosi dah menguasai diri, bnde yg nad takot pon nad boleh jd berani. n alhmdulillah, penumpang nad which is syera dgn aida (budak segamat).. dyeorng tahu jln nk blk UPSI. mama bkn nye x bg abg org tu elaun kalo anta org.. bg je. x yah kuokan wet sndri pon. itu pon msh nk ungkit. tu yg buat nad sangat geram.
mlm tu plak nad da siap2.. patotnye dye tmn nad g beli brng.. tp hujan. n pasai dye dh majok, dye x nk g tmn org. sabar je laa.. nad pulak esoknye nk blk dh. nad dh ajk dye p ptg tu. tp dye tdo. dye soh p mlm je. last2 jd mcm ni. kalo taw, nad p je ptg tu sorng2.. sbb ayh pon br je bg duit ptg tu. last2 nad p kuo dgn ayh beli brng tu. hehe.. ayh yg byr.. mcm biase, nad kalo kuo dgn mama/ayah, mst lbh punya RM100.. kalo kuo sndri kne jimat cermat. haha.
nad rasa happy jgak la the day nk blk upsi tu. pg2 bgn akak kejot soh anta dye g mjls graduasi motel. kbtln plak abg p blk mnggu tu. mama pon ajk abg p tmn g umah kt tnjung senkawang tu. alhamdulillah la, hampir siap. cantik rumah akak. n yg pstnye nad still nmpk rumah kteorng tu kecik ! blk dr tu, ayh kata nk ajo nad isi mnyk. org pon ikot je la. last2, pkeje petronas tu yg isikan.. hehe.. mmg berzaman la nad x geti isi. pastu, nad soh ayh anta nad beli brng tu skali. mcm pelik tbe2 ayh kata okay. dye bkn sng nk ajk g shopping. lps beli2 brng, nad soh ayh g cuci keta skali. sbb keta tu cgt kotor.
jam dah menunjukkan pukol 12 tgh hari n nad msh blm mnd.. haha.. jln sne sni x mnd. 1st time kot.. kelam kabot nad. dgn brng x kms lg. kol 1 nk blk dh.. last2 gerak 1 stgh.. n yg amazing cgt kan, nad drive cuma 3 jam stgh je.. laju dak ? hehe..
sepatutnya nad cuma pnjam keta tu utk tempoh 3 mnggu je. sbb abg org cuti sem. myv tu mmg dye yg pkai. tp dye dah ade moto kt sne.. mmg bgus lah kn.. bwk moto, tp kwn yg pkai. dye pkai kreta.. org ni.. moto pon x de, kereta ape lg.. tu yg mama x kesah kalo org amek keta.. mmg org dh ckp awl2 yg org x nk moto. org nk keta.. sbb org x ske menyusahkan parents. sbb org pecaya, one day.. org akan mintak kereta jgak. sbb org ni pmpuan.. sbb org x thn pns.. sbb org x boleh kne hujan.. nnt mula la nk dmm..
senin hari tu, org gaduh besar dgn abg din.. mmg spnjang nad gaduh dgn dye, mama yg jd org tgh.. nad beria lah jge kereta tu sebaik mungkin. beli pewangi kereta, letak tisu, wipes. just to make him think that nad boleh jge kereta dye dgn baik. nad pai mintak tlg mayus g anta kereta dkt car wash.. sbb ary tu nad g sungai inki kt kalumpang, jln kotor.. n sne berpasir.
mama call.. dye ckp yg abg org blk sne nik mes. n dkt rumah mmg da x de kereta lngsung. saga abg eg bwk g KL.. ni lg sorang.. dah ade moto but sill need car. itu blh dterima jgak la. sbb nnt abg eg nk ke Perlis. tmpt pemantauan projek dye.. yg x boleh bela, abg din kata dye nk exchange mes dgn org.. GILA !
org dah la x pernah bwk mes. mes tu dah la gera lain, handbreak sume.. lg stu, mes tu besar kot. alngkah myv tu pon nad takot2 nad parking n kuokan dr tmpt parking.. inikan pula nk kuokan mes tu. org berani jamin yg kereta tu x kn terusik lngsung.. yg lawak nye, felo pon pkai keta saga je kay.. SAGA.. org ni student je. sem 1 plak tu.. mcm x logik bukan ?
awlnya mama ade bgtaw dkt nad yg abg din x singgah tukar kreta. sbb nnt pon x jd beli kereta utk nad. beli keta utk dia. dye nk wira secondhand. dan oleh itu, slps pmbyrn myv abez, keta tu akn bertukar milik mnjd nama nad. saga tu nama abg eg. n wira dibeli utk abg din.. dgn syrt, org dgn abg eg kne byr deposit RM10,000.. memandangkan mama dh jnji, ble masok U je, kte akan dpt moto n lapy. n nad x dpt moto.. so, jumlah utk moto, mama yg akan byr which is harga LC yg abg2 org pkai tu RM6,500.. then, nad cuma kne byr RM3,500 je lg..
dan nad pon setuju la. sbb nad ade duit PT.. ble da stuju mcm tu, abg din call n dye ckp dye nk tukar tu nad terus bengang. nad call mama, knp tbe2 info lain plak yg nad terima. dye x pkir ke bnde tu sume ? org rse ni sume punca drpd ayh tukar tayar n sport rim br tu. sbb kalo dye mntk ayh tukar tayar, ayah akan tukar 2 tayar je. time org kata nk bwk g UPSI, ayh tukar empat2 siap sportrim gold lagi.. SAYANG ayah cgt2 !
aku tak kata ayh syg aku lebih. cuma, dkt sini.. aku nk dye tahu yg ayh buat tu sume sbb ayh tahu yg aku x tahu satu ape pon psl kereta. in case something bad happend, aku x de spe nk rujuk kt sni.. kt rumah boleh la aku call ayh soh dtg ble mnyk habis, ble something bad happend. so, nad harap dye x slh tafsir tntng tu. even isi mnyk pon nad x pandai. selalu kalo nk g mane2.. mmg ayh akan isi mnyk dulu. ayah layan aku mcm ayah lyn mama. sememangnya aku bnyk persamaan dgn mama.
mlm senin tu mmg nad sgt2 out of mood. abg din text org lps mama call.
"ko ni mmg bangang kan.? ko kata nak pinjam kejap je kan kete tu.? skrng apa cter.? hidup klau x susahkan org x leh ea.? klau thu jd mcm nie, aq x bg ko pkai kete. ko tu sbb adk je aq bgi pkai taw. tpi ko buat aq mcm nie kan.. mmg sial la."
hati mana yg tak terluka ? abg sndri ckp mcm ni dkt adk dye.. hati mne yg x terguris.. nad pon bls..
"ko nk cgt kan keta tu ? ambiklah. aku tunggu dkt bwh !"
dan dia pon reply "xpyh la.. aq mls da lyn adik mccm ko nie. ko nak myv tu cgt kan.? ambik bwk mati.."
hancur luluh hati nad taw. smpai hati abg org ckp mcm tu dkt org. menitis air mata nad. utk ntah ke brapa kalinya mengenangkan ade abg yg berperangai mcm dye. nad syg abg nad taw. terutamanya abg nad yg msh bujang ni. mungkin nad mcm x tunjuk syg dkt dye.. tp nad dah cuba sedaya upaya. sbb... pd nad, syg tu perlu ditunjuk. biar dye tahu kte ni syg dkt dye. sblm sume tu terlambat. tp, ni blsn nad dpt ?
n for the last mcet, nad x save plak. tp ayt dye lbh kurang mcm ni laa.. " kalo kerana keta ni la ko nk ckp mcm ni dkt aku, nk kuang ajo dgn aku, kau ambik lah myv tu. kejar lah dunia tu cgt. lupekan jelah yg ko pernah ade adk yg tak berguna mcm aku ni. aku mntk maaf la, kalo spnjng aku hidup, aku bnyk menyusahkan ko. halalkan mkn mnum aku. thanks ABANG for everything.. thanks ! salam.."
terus dye x bls. n nad yg terlampau sdeyh.. nad 4wrd mcet tu dkt mama.. nad solat isyak dlm keadaan mata yg bengkak, sedih, pilu ! nad x dpt kwl emosi nad. igtkan nad boleh troz tdo.. golek punya golek, x mnjd.. nad msh hanyut dlm tangisan. melihatkan si tasya mcm dh x sng duduk, nad pon pkai tdung, pkai sweater, ambik kunci.. lari bwk diri..
hmpir satu tg malim jgak nad pusing. mencari ketenangan. bertalu talu mcet masuk, call. menandakan masing2 rsau dgn keadaan nad. thanks sbb care dkt org. taappiii... org lbh selesa tenangkan diri seorng diri. semakin org bercerita kesedihan org, smkin org sedih. sbb tu org kne bersendirian dulu. lbh kurang 2 jam nad pusing2, syirah call.. org rse dh tbe msenye utk org blk. blk tu troz tdo. lena habis !
esoknya call mama, dye ckp apa... "dah boleh berckp dah?" haha.. ayt more to memerli sbnrnye.. ye laa.. ma call 2 kali, anta 3 mcet.. org x larat nk layan spe2 mlm tu. sgt2 terguris. n nad pon bukak la fb.. muncul status dr mama :
"Kata-kata yg jatuh ke hati itu seumpama makanan masuk ke perut.Adakalanya membawa manfaat adakalanya membawa mudarat;makanan di perut akan diperoses keluar.Andaikata ia mengandungi racun tetap masih ada penawar.Sebaliknya kata-kata yg masuk ke hati itu akan tersimpan.Awaslah lidahmu! Kalau tak mampu membahagiakan jgn menyakiti!"
mama lah org yg paling paham aku. thanks ma for everything. love you so much ! da lewat mlm ni. nad nk tdo. good nyte ~
Tuesday, November 19, 2013
Happy Birthday MOM !
MOM, my super hero.
Thanks for every single moment that bring happiness in my life. The day when you stay by my side when i'm sick, when i'm sad. i do appreciated it. You are not just my mom to me. For me, you are my teacher, my sister, my friend, my doctor, my strength... my EVERYTHING !
I do really miss you MOM
Wishing you a very happy birthday ! May Allah bless us always. May him take care of you like you've been take care of me. You know what, you are the BEST among the best mom that i have. I'm so grateful to have you in my life.
Lots of love,
CIK BONGSU
Wednesday, October 2, 2013
Happy Birthday To You ~
Selamat hari lahir
Happy birthday to you
Sanah helwah
Saeng il chu ka ham ni da
Piranta nal valttukkal
Anata ni shiawasena tanjobi
Zhu ni shengri kuaile
I may not be by your side.. celebrating your special day with you. But, here.. it is a SMILE from me.. to wish you a day that brings the same kind of happiness and joy that you bring to me.
"HAPPY BIRTHDAY SWEETHEART"
Tuesday, September 24, 2013
Rindu aku pada rumah-Mu ~
assalamualaikum...
salam zohor.. ary ni kelas cuma 3 jam je.. tu yg update. tapi sat agi nk p library.. discussion ! actually nad paling x ske buat discussion.. bukan nye belajar/bincang... tapi borak n x buat ape.. mcm buat syarat je.. but i've to.. tak kan x nk beri kerjasama kan ? lgpon nad mmg x nk dok bilik.. menghabiskan hari dengan perkara sia2.. belajar lah menghargai WAKTU.. kerana waktu tu emas. dalam surah al-asr pon ade menyatakan betapa pentingnya setiap detik yg berlalu.
sepatotnya.... nad nk ikot pegi anta kak saf ke KLIA.. tp nad ade kelas. kak saf ditugaskan ke Mekah utk uruskan jemaah Haji tahun ni.. bertuah nya org yg bekerja dkt Lembaga Tabung Haji (LTH) ni kan.. dpt free2 je pegi sne.. org lain terpaksan kumpul duit bertahun tahun utk ke sne. daftar je dah RM1,300 if i'm not mistaken.. lps daftar, nk kne tunggu giliran pulak.. kata abg zam, dlm 20-30 tahun akan dtg. Allah, lamanya..
oleh yg demikian... ceeehhh, hahaha ! DAFTAR lah sesegera yg mungkin.. simpan duit sikit2 dlm akaun tabung haji. mmg tak dinafikan, tambang ke sana mmg mahal. tapi, di Malaysia ni.. kerajaan masih bg subsidi. nad x igt bpe je yg kte kne bayar.. rse x smpai lah RM10,000.. kot ! hehe.. kalo nk tahu more detail, p lah kaunter tabung haji sne ye..
utk pertama kalinya nad jejakkan kaki ke rumah allah.. hati nad rasa kosong ! nad mcm blur2.. mcm x percaya yg nad sedang berada di bumi Mekah, di depan Baitullah. tapi nad kagum melihat keindahan Masjidil Al-haram, Mekah.. masa nad masok tu, siang.. pagi.. x ramai org.. seronok je. tapi, nad punya seronok mungkin x mcm org lain.. ye laa.. org lain mmg mengimpikan utk ke sana. tp nad ? hmm.. mse tu mungkin ianya bukan impian.
sbb bermula nad ke sana lah, baru nad tertarik dgn ilmu Islam.. nad yg dahulu, bukan mcm nad yg sekarang. nad rasa kalo nad x pegi Mekah dulu, mungkin nad jd terlalu sosial skrng.. nad x nk ungkit kisah silam. past is past ! yg penting, siapa kte skrng.. nad bersyukur sangat... sbb Allah bukak hati nad utk berubah.. utk dalami ilmu agama. walaupon perubahan tu x istiqomah, tak cukup perfect... nad rasa bertuah sangat !
sekarang ni, nad rahsiakan title nad sebagai HAJJAH.. sepatotnya nad kne bangga. tapi, nad malu, sbb penampilan nad x serupan dgn gelaran yg Allah hadiahkan utk nad. mmg nad sedar tu sume.. nad ske tgk org bertudung labuh, berpakaian menutup aurat. tapi, hati ni blm sampai ke tahap utk buat mcm tu. malam td pergi RaPI, majoriti nya budak bertudung labuh. kadang kadang rasa mcm diri tak layak utk join persatuan tu. tapi, sampai ble ? mmg takkan berubah lah kan nad kalo terus terusan down.
dulu dekat Mekah, nk bertudung labuh tu bukan suatu yg pelik.. sbb mmg org sekeliling bertudung labuh. mulanya mmg x selesa. sbb tu pertama kali kan nad bertudung labuh. tapi disebabkan hampir 2 bulan nad dekat sne, nad dh mula biasekan diri. ble balik je ni x pakai dh. x istiqomah. haha... teruk aku nih !
nk jadikan cerita, sebelum ni tiap2 thn ahli keluarga nad ade g Mekah.. dan tahun ni kak saf la.. bertuah nye lah kan.. impian nad skrng, buat Haji yg MABRUR.. sbb nad tahu nad dh ade sedikit sebanyak ilmu agama yg boleh nad praktikkan disana nanti. nad berharap suatu hari nnt, nad dpt suami yg nak ikot nad g Mekah. lg best kalo suami yg sponsour.. haha.. sweet gituh ! ye laa.. syurga bagi seorang Isteri tu dibawah telapak kaki suami. kan best, pegi rumah Allah dgn org yg memegang kunci kte ke syurga. ya allah, bahagianya hidup.
akhir kata, tanamlah azam utk ke bumi Mekah. kita ni dah nk hampir sgt dgn kiamat. dan antara salah satu tanda besar kiamat, Kaabah tu akan diangkat ke LANGIT. ada nad dengar khabar angin menyatakan bahawa org Yahudi dah tawan negara2 yg mengelilingi Mekah. ntah la, bab2 sejarah sbnrnya nad x fasih cgt.. tapi insha allah, nad akan selami.. ambik tahu tentang agama nad sendiri. semoga impianku tercapai utk menunaikan Haji buat yg kedua kalinya. amiinnn ~
salam zohor.. ary ni kelas cuma 3 jam je.. tu yg update. tapi sat agi nk p library.. discussion ! actually nad paling x ske buat discussion.. bukan nye belajar/bincang... tapi borak n x buat ape.. mcm buat syarat je.. but i've to.. tak kan x nk beri kerjasama kan ? lgpon nad mmg x nk dok bilik.. menghabiskan hari dengan perkara sia2.. belajar lah menghargai WAKTU.. kerana waktu tu emas. dalam surah al-asr pon ade menyatakan betapa pentingnya setiap detik yg berlalu.
sepatotnya.... nad nk ikot pegi anta kak saf ke KLIA.. tp nad ade kelas. kak saf ditugaskan ke Mekah utk uruskan jemaah Haji tahun ni.. bertuah nya org yg bekerja dkt Lembaga Tabung Haji (LTH) ni kan.. dpt free2 je pegi sne.. org lain terpaksan kumpul duit bertahun tahun utk ke sne. daftar je dah RM1,300 if i'm not mistaken.. lps daftar, nk kne tunggu giliran pulak.. kata abg zam, dlm 20-30 tahun akan dtg. Allah, lamanya..
oleh yg demikian... ceeehhh, hahaha ! DAFTAR lah sesegera yg mungkin.. simpan duit sikit2 dlm akaun tabung haji. mmg tak dinafikan, tambang ke sana mmg mahal. tapi, di Malaysia ni.. kerajaan masih bg subsidi. nad x igt bpe je yg kte kne bayar.. rse x smpai lah RM10,000.. kot ! hehe.. kalo nk tahu more detail, p lah kaunter tabung haji sne ye..
utk pertama kalinya nad jejakkan kaki ke rumah allah.. hati nad rasa kosong ! nad mcm blur2.. mcm x percaya yg nad sedang berada di bumi Mekah, di depan Baitullah. tapi nad kagum melihat keindahan Masjidil Al-haram, Mekah.. masa nad masok tu, siang.. pagi.. x ramai org.. seronok je. tapi, nad punya seronok mungkin x mcm org lain.. ye laa.. org lain mmg mengimpikan utk ke sana. tp nad ? hmm.. mse tu mungkin ianya bukan impian.
sbb bermula nad ke sana lah, baru nad tertarik dgn ilmu Islam.. nad yg dahulu, bukan mcm nad yg sekarang. nad rasa kalo nad x pegi Mekah dulu, mungkin nad jd terlalu sosial skrng.. nad x nk ungkit kisah silam. past is past ! yg penting, siapa kte skrng.. nad bersyukur sangat... sbb Allah bukak hati nad utk berubah.. utk dalami ilmu agama. walaupon perubahan tu x istiqomah, tak cukup perfect... nad rasa bertuah sangat !
sekarang ni, nad rahsiakan title nad sebagai HAJJAH.. sepatotnya nad kne bangga. tapi, nad malu, sbb penampilan nad x serupan dgn gelaran yg Allah hadiahkan utk nad. mmg nad sedar tu sume.. nad ske tgk org bertudung labuh, berpakaian menutup aurat. tapi, hati ni blm sampai ke tahap utk buat mcm tu. malam td pergi RaPI, majoriti nya budak bertudung labuh. kadang kadang rasa mcm diri tak layak utk join persatuan tu. tapi, sampai ble ? mmg takkan berubah lah kan nad kalo terus terusan down.
dulu dekat Mekah, nk bertudung labuh tu bukan suatu yg pelik.. sbb mmg org sekeliling bertudung labuh. mulanya mmg x selesa. sbb tu pertama kali kan nad bertudung labuh. tapi disebabkan hampir 2 bulan nad dekat sne, nad dh mula biasekan diri. ble balik je ni x pakai dh. x istiqomah. haha... teruk aku nih !
nk jadikan cerita, sebelum ni tiap2 thn ahli keluarga nad ade g Mekah.. dan tahun ni kak saf la.. bertuah nye lah kan.. impian nad skrng, buat Haji yg MABRUR.. sbb nad tahu nad dh ade sedikit sebanyak ilmu agama yg boleh nad praktikkan disana nanti. nad berharap suatu hari nnt, nad dpt suami yg nak ikot nad g Mekah. lg best kalo suami yg sponsour.. haha.. sweet gituh ! ye laa.. syurga bagi seorang Isteri tu dibawah telapak kaki suami. kan best, pegi rumah Allah dgn org yg memegang kunci kte ke syurga. ya allah, bahagianya hidup.
akhir kata, tanamlah azam utk ke bumi Mekah. kita ni dah nk hampir sgt dgn kiamat. dan antara salah satu tanda besar kiamat, Kaabah tu akan diangkat ke LANGIT. ada nad dengar khabar angin menyatakan bahawa org Yahudi dah tawan negara2 yg mengelilingi Mekah. ntah la, bab2 sejarah sbnrnya nad x fasih cgt.. tapi insha allah, nad akan selami.. ambik tahu tentang agama nad sendiri. semoga impianku tercapai utk menunaikan Haji buat yg kedua kalinya. amiinnn ~
Wednesday, September 18, 2013
Kau Selalu Bermain Dimindaku : MR MIBS
assalamualaikum...
hari ni nad x de kelas. so, i'm gonna be very rilex.. n sbb tu lah nad berblogging ! lama dah x bercerita. igt nad cte psl "lesen".. tapi, rasanya yg ni lg okay kot.. lesen tu just nk share rasa kepokaian nad utk sticker P n renew lesen ary tu je.. love story plak.. hehe.. ^_^
okay, siapa pulak dah MR MIBS nih ?? haha.. org yg sme je la dgn abg botak.. cuma tu short form utk his full name.. tak tahu lah knp.. sejak kebelakangan ni, nad asyik terpikir pasal dia je.. bkn sje pkir.. tp, every single thing yg org lain buat... kadang2 minda ni teringatkan dia. i mean zaman mse nad dkt UTHM dlu laa..
yg ketara cgt... yg selalu cgt nad igt.. mse naik bas.. bila nad dh dpt duduk, nad dudok bhgian dlm.. then ade laki masok.. dudok dkt belakang2.. nad teringat saat pertama kali nad dpt satu bas dgn dia. mse tu nad sejok, nad ttp aircond tu.. dye cte dkt nad yg dye pasan nad angkat tgn, ttp aircond.. hehe.. org dh rsau mse dia naik tu, takot dye dok sblh nad. nervous aku nnt. haha..
lg satu, masih didalam bas.. tp kali ni nad dudok dkt bhgian luo plak.. terkejot nad ! haha.. mse tu x pasan pon dye satu bas dgn nad. org pon dok main fon.. dan secara tbe2, dye sergah nad gne tgn kiri dye.. haha.. nasib x melatah.. kalo x, maalluuu je.. n ade skali tu, nad abez kels skali dgn dye.. dok tunggu bas. bas penuh, dye x naik.. mse tu agk kecewa jgak la.. sbb x dpt blk skali ngan dye..
itu lah kesah aku didalam bas.. biasenye time org dpt dudok la.. termenung... dan mengimbau kenangan lama. even dkt fb pon.. kalo kwn2 org komen2.. buat org ketawa.. dlm fikiran org bkn kwn org.. tapi DIA ! kenapa mcm tu ek ? nad pon x faham.. nk kata tgh angau.. kteorng contact pon jarang, call ade la skali ary tu.. jumpa ? hmm... mmg x lah kan.. berbulan dah. sepanjang kteorng kapel, ada la dlm 5 kali je jmpe.
tapi knp nad jd mcm ni ? ntah la ekkk... pertanyaan yg sukar dijawab.. tp mmg mcm org angau.. x boleh dye type "syg" cket dlm mcet tu.. tersenyum lebar nad.. haha.. tp yg paling nad ske kan... ade satu mlm tu.. dye call nad !!!! mcm x percaya.. even perbualan tu sgt tdk menyeronokkan... nad x rasa kecik aty pon.. tp dye ckp sory laa.. mungkin dye ade mslh.. n sbb mslh tu kot dye call nad.. mencari bahagia yg dye x dpt buat mse tu.. kot..
tp mcm nad x berjaya nk buat dye happy.. sedih jgak la.. takpe laa.. yg pntng nad dpt dgr suara dye yg dh lama nad x dgr.. dye ade cte yg dye dh ade broadband ! aiiyyoooo.... bapak malu gler nad time tu. dah la smlm nye kot.. nad share gmba dye kt fb.. ckp nad rindu dye la, sunyi dye x on9 laa... eeerrrrr... tebalkan je la muka ni. kalo dye baca.. hehehe..
past tu kan ade satu hari tu kteorng g pekan.. shopping2.. mula la nad teringat nad g date dgn dye kt BP mall dulu.. nasib la sni x de wayang.. haha... sampaikan kteorng g KFC pon.. teringat mse nad dgn dye date kt MCD dlu.. sni x de MCD.. KFC je.. mcm kt matrik dlu.. ade jgak nad date dgn dye.. Pt.Raja punya KFC pon.. nad tgk kapel2 yg ade.. kdng2 terbayang mse kteorng date.
tp, nad rse nad msh normal kot. so far x de la nmpk muka kwn, keluar muka dye.. haha.. taaaakkkk... itu sgt bahaya. hmm.. mngkn nad rindu dkt dye kot. cuma alhamdulillah laa.. nad dah pandai atasi rasa rindu tu.. nad dh boleh simpan rasa rindu tu. x de la mcm dlu.. dye x mcet, nad kecik aty.. x de nk otp dgn dye tiap2 hari.. harapnya, semua tu kekal. sbb nad x ske bertekak.. lg2 dgn org yg nad syg n ats alasan yg x masok akal.
hari ni nad x de kelas. so, i'm gonna be very rilex.. n sbb tu lah nad berblogging ! lama dah x bercerita. igt nad cte psl "lesen".. tapi, rasanya yg ni lg okay kot.. lesen tu just nk share rasa kepokaian nad utk sticker P n renew lesen ary tu je.. love story plak.. hehe.. ^_^
okay, siapa pulak dah MR MIBS nih ?? haha.. org yg sme je la dgn abg botak.. cuma tu short form utk his full name.. tak tahu lah knp.. sejak kebelakangan ni, nad asyik terpikir pasal dia je.. bkn sje pkir.. tp, every single thing yg org lain buat... kadang2 minda ni teringatkan dia. i mean zaman mse nad dkt UTHM dlu laa..
yg ketara cgt... yg selalu cgt nad igt.. mse naik bas.. bila nad dh dpt duduk, nad dudok bhgian dlm.. then ade laki masok.. dudok dkt belakang2.. nad teringat saat pertama kali nad dpt satu bas dgn dia. mse tu nad sejok, nad ttp aircond tu.. dye cte dkt nad yg dye pasan nad angkat tgn, ttp aircond.. hehe.. org dh rsau mse dia naik tu, takot dye dok sblh nad. nervous aku nnt. haha..
lg satu, masih didalam bas.. tp kali ni nad dudok dkt bhgian luo plak.. terkejot nad ! haha.. mse tu x pasan pon dye satu bas dgn nad. org pon dok main fon.. dan secara tbe2, dye sergah nad gne tgn kiri dye.. haha.. nasib x melatah.. kalo x, maalluuu je.. n ade skali tu, nad abez kels skali dgn dye.. dok tunggu bas. bas penuh, dye x naik.. mse tu agk kecewa jgak la.. sbb x dpt blk skali ngan dye..
itu lah kesah aku didalam bas.. biasenye time org dpt dudok la.. termenung... dan mengimbau kenangan lama. even dkt fb pon.. kalo kwn2 org komen2.. buat org ketawa.. dlm fikiran org bkn kwn org.. tapi DIA ! kenapa mcm tu ek ? nad pon x faham.. nk kata tgh angau.. kteorng contact pon jarang, call ade la skali ary tu.. jumpa ? hmm... mmg x lah kan.. berbulan dah. sepanjang kteorng kapel, ada la dlm 5 kali je jmpe.
tapi knp nad jd mcm ni ? ntah la ekkk... pertanyaan yg sukar dijawab.. tp mmg mcm org angau.. x boleh dye type "syg" cket dlm mcet tu.. tersenyum lebar nad.. haha.. tp yg paling nad ske kan... ade satu mlm tu.. dye call nad !!!! mcm x percaya.. even perbualan tu sgt tdk menyeronokkan... nad x rasa kecik aty pon.. tp dye ckp sory laa.. mungkin dye ade mslh.. n sbb mslh tu kot dye call nad.. mencari bahagia yg dye x dpt buat mse tu.. kot..
tp mcm nad x berjaya nk buat dye happy.. sedih jgak la.. takpe laa.. yg pntng nad dpt dgr suara dye yg dh lama nad x dgr.. dye ade cte yg dye dh ade broadband ! aiiyyoooo.... bapak malu gler nad time tu. dah la smlm nye kot.. nad share gmba dye kt fb.. ckp nad rindu dye la, sunyi dye x on9 laa... eeerrrrr... tebalkan je la muka ni. kalo dye baca.. hehehe..
past tu kan ade satu hari tu kteorng g pekan.. shopping2.. mula la nad teringat nad g date dgn dye kt BP mall dulu.. nasib la sni x de wayang.. haha... sampaikan kteorng g KFC pon.. teringat mse nad dgn dye date kt MCD dlu.. sni x de MCD.. KFC je.. mcm kt matrik dlu.. ade jgak nad date dgn dye.. Pt.Raja punya KFC pon.. nad tgk kapel2 yg ade.. kdng2 terbayang mse kteorng date.
tp, nad rse nad msh normal kot. so far x de la nmpk muka kwn, keluar muka dye.. haha.. taaaakkkk... itu sgt bahaya. hmm.. mngkn nad rindu dkt dye kot. cuma alhamdulillah laa.. nad dah pandai atasi rasa rindu tu.. nad dh boleh simpan rasa rindu tu. x de la mcm dlu.. dye x mcet, nad kecik aty.. x de nk otp dgn dye tiap2 hari.. harapnya, semua tu kekal. sbb nad x ske bertekak.. lg2 dgn org yg nad syg n ats alasan yg x masok akal.
Monday, September 9, 2013
My First Day ~
assalamualaikum...
haha... okay, hari ni nad ponteng dr pegi perasmian konvo.. patotnya wajib.. sbb yg ade kelas ary ni, dikecualikan utk g kelas. tp dyeorng kata ade skali bdk dip.. so, kemungkinan besar nye lah kn.. dewan tu penoohhh... n nad x ske cgt tmpt yg sesak2.. lagipon, housemate semua dok ajk ponteng ! haha.. sbnrnye nad nk latih diri nad x nk ponteng2.. takot terbawak bwk nnt. tapi, stkt konvo tu.. ape la cgt..
tutp cerita pasal hari ni.. nad nk cte psl smlm.. MY FIRST LECTURE... as usuall lah kan.. kne bgn pagi2.. siap2 sume.. nad trun la pukol 7.20 rasenya.. plan nye nk trun 7.10.. kelas start kol 8.. ye laa... 1st day kan.. kne la g awl.. nad lmbt tu pon psl dok tunggu faizah (housemate) bersiap.. nad jln sama2 dgn dye sbb dye pon dkt kampus baru ni..
sampai je dkt bwh, ade kwn faizah tunggu.. masing2 cmfuse.. nk naik bas ke... jalan kaki.. sbb bas tu ade tulis KUO--->Pintu Selatan (kampus lama).. sblm ke kampus lama tu, lalu je kampus baru.. tp pakcik tu kata dye x nk benti.. sbb skrng dah ade stutte bas kampus baru yg akan pusing dlm kampus baru ni.. dyeorng pon ape lagi.. troz jln kaki.. mls nk tunggu bas.. takot nnt lambat.
boleh thn jauh.. lbh kurang dr rumah nad ke masjid KJ tu hah.. tp... lama2 biase la tu. kt UTHM dlu pon dh pena rse jln jauh2 nih.. alhamdulillah la, nad x sesat ! hehe.. ary tu dh pena ronde2.. lgpon, kwn kpd kwn faizah tu, bdk akaun jgak ! yg bestnye... jadual dye sebijik dgn jadual nad.. alhamdulillah.. lega rasenya.. dye budak KUO blok 2 aras 4 jgak.. so, agk memudahkan la disitu.. nama dye linda org mne ek.. lupe laa.. hehe.. Pahang rsenye..
kelas pagi okay je. 1 jam pertama kelas penghantar pemasaran. lect melayu, lelaki tp dh tua dh.. jam ke 2, subject penghantar pengurusan. lect cina kot, perempuan.. pastu break.. tapi kn.. x rse mcm break.. sbb nk tunggu bas, kurng main lama.. ye laa.. bas setiap stgh jam. so, 10 stgh la br bas smpai.. itu pon takot2 nk naik.. takot slh bas.. x geti la baca tanda yg dye tunjuk tu. dye tls Pintu Timur ---> kampus baru. rupe2nya.. tu bas yg ulang alik smada ke kampus bru o pintu timur. nasib lah ade kwn..
kteorng smpai awl jgak.. bgnan DKL pon ary tu ronda dh jmpe.. tapi lecturer yg masok lambat. n dye mcm ade kata dye slh masok kelas.. tp ntah. siap soh e-mail nama group dgn bg kteorng assignment lagi. dah la kelas tu 2 jam.. KENEGARAAN. hek ! haha.. nk tertdo tdo aku kt dlm tu. cte psl sejarah malaysia plak.. ambikkk kaauu.. nad dh la x ske.
semalam menjadi complicated ble tunggu bas nk ke kampus baru blk.. kteorng g beli mknan dlu. tapau je.. sbb waktu rehat cuma 1 jam. 1 stgh naik bas.. bas 2 tingkat buat perjalanan trun naik bas jd lambat.. jam dh 1.50.. memandangkn nad dh lapo bebeno.. pagi td x smpt mkn roti.. kteorng pon cr la tmpt utk mkn.. makn punya mkn.. dah kol 2.05.. tu pon nad x smpt abezkan.. dah la lapo.. buang je.. takot bwk ke kelas, berbau..
g cr toilet, bsoh tgn.. 2.10 br masok.. dgn x solat nye lagi.. belajar subjct matematik perniagaan.. lect perempuan, tdung labuh.. tp best la belajar dgn dye.. kelakar je. yg jd x bestnye, dye nk extend kelas pai kol 5.. 3 jam koottt.. tp tdk utk smlm.. dye extend pai 4.20 je.. sbb ade yg ade kels.. tapi nad dh rase berdosa cgt.. tinggal zohor.. lps ni igt nk puase je.. senang cket.. so, next week kelas ary khamis x de.. khamis + jumaat + ahad nad free..
habis kelas tu, kteorng ke masjid.. solat asar.. nad qada' lah terus zohor td.. sudah tu, troz g blok 8.. kelas perakaunan awaln.. lect laki, melayu.. boleh thn muka dye.. org kelantan kn.. yg bestnye... dye masok lambat n kelas abez awl.. 6.10 dah abez.. patotnye pai kol 7.. dye nk g ambik ank dye. tp, utk minggu dpn.. jdual dh berubah la. sbb dye nk tkr waktu.. so, ary selasa nad belajar perakaunan awalan selama 3 jam pd hari selasa. alhamdulillah, x de la pack cgt jdual hari senin..
tapi kaann.. mse blk smlm.. nad kne hujan. basah kuyup nad. menggigil gigil kesejukkan.. lupa bwk payung.. nak dtg kels cepat lah konon nya.. tp, kalo bwk pon.. belum tentu nad bukak. haha.. tp smlm mmg lebat ! eppy dok gelak je dkt org ble org ketuk pintu dlm kedaan yg basah kuyup. geram plak org. haha.. pastu mx tlg dye ambikkan towel. nk mnd.. takot demam.
hmm.. dudok dkt U dh mcm dok dkt kem tentera.. sni asyk hujan je.. lecak.. mmg menguji ketahanan fizikal nad betul. bersin bersin nad. mlm tu kuo g kafe pon hujan.. nasib la nad dh pkai sweater siap2.. okay, tu je ceritanya.. kt kuliah x de blaja cgt. tp bnyk kne perkenalkan diri.. yg dh belajar cuma kenegaraan n matematik perniagaan.. n lect bnyk yg akan x de nnt. susahnya hidup dkt U ni. aku berharap, ade yg dpt beri aku sepenuh sokongan. aku x kuat ! aku homesick.
Subscribe to:
Posts (Atom)



