Friday, July 10, 2015

R.E.S.U.L.T

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

hai ! rjen plak cik nad ni update blog lately ni.. hihi..

okay, since hari ni merupakan hari gembira nad, i would like to thank to Allah.. sbb Allah dah makbulkan doa nad. dihari yg mulia (Jumaat), bulan yg mulia (Ramadhan) ni.. Allah beri satu rasa yg selama ini gundah gulana bertukar menjadi gembira.

10/7/2015

pada hari ini, tarikh ini... result budak degree UPSI telah pun keluar. dan alhamdulillah walaupun x gempak, tapi nad bersyukur sbb x kena repeat 3 killer paper iaitu Management Accounting (MA), Calculus and Introductory Statictic.. dan yg paling buat nad bersyukur tu, dye punya result x jatuh kejunam sgt.. nad bajet dlm kalau lulus pon, mebi C or C+. ye laa sbb C- dikira kena repeat dh. tapi nak tahu x... kuasa Allah. who knows.



nad tunjuk ni bukan lah nk tayang rsult nad. tapi nk kongsi how happy i am. tahu x.. nad sempat berdoa lagi. ckp " Ya Allah, kau lembutkan lah hati lecturer yg tanda kertas aku tu. Andai kertas itu sudah bertanda, kau tunjuklah keajaiban-Mu seperti mana ketika aku menduduki SPM dulu." amin.

haha nk tahu tak.. nad doa mcm tu sbb mse SPM dulu ada certain paper yg nad taw nad x boleh buat.. tp buat jugak lah walaupon hentam keromo daaannn jawab x smpai hbis. but still, bila result keluar, i got A ! so, nad berharap there is a miracle like before.

nad dah usaha. dah doa dan dah tawakal, serah semua pada Allah. yelaa disebabkan 3 killer paper ni nad x balik rumah during study week. ekceli sempat je pon nk blk awl cuti tu. tapi pasal kononnya acik (adk mama kira pakcik nad la kan) dia punya adk ipar nk konvo. so dye mntk tlg nad itu ini.. so, nad ambik keputusan utk x blk. lgpon masa tu tgh skt aty dgn ma pon.. EGO. hati merindu tp x nk blk. last2 kena blk jugak sbb ma call menangis nagis. aku tahu ma dah x mampu tahan rasa rindu dye kt aku la tu. adik MINTAK MAAF ma ! cause i make u cry. tu pon nad blk lps habis ketiga tiga killer paper ni. blk shari je. x smpai 24 jam dkt rumah. sbb mse tu ada gaps 1 hari.

nad bukan jenis yg study beria. awal2 dah study. i'm a type of a person yg esok exam, malam tu br study. taappiiii... kali ni lain. kalau study week tu 1 minggu, start sabtu-ahad.. sabtu-rabu tu nad enjoy sakan. kasi hilang tension sume. then, bermula khamis smpai la paper tu punya exam nad habiskan masa nad.. almost the whole day utk STUDY. kali ni study yg betul2 study taw. mcm x pecaya kan?

nad rsau taw. siyes talk.. antara 3 subjek ni, yg dlm kelas yg boleh terima dek otak ni cuma sbjek calculus je. tp ye laa... calculus tu kira mmg sbjek ssh kot. spe je la pon yg bole score A. sbenarnya boleh je. cuma masa belajar nad x tahu ape yg lecturer tu tulis tu dikira solution dye taw. i mean like.... korang tahu kan calculus ni jalan kira dye bapak pnjng. kalau dia bg equation, kte kne start solution dye dgn graf, perform integration, selesaikan integration tu, subtitute.. bnyk lah. dan disebabkan nad x tahu solution dye start dgn graf, so 1 soklan tu lost 10 markah. sbb kalao kau x tahu nak buat graf, mcm mne ko nk bt step yg seterusnya.

yg MA tu boleh dikira okay la utk dapat B- tu.i am not assuming that aku boleh score B. sbb.... mmg dlm kelas x taw ape yg aku belajar. even flow bab pon aku x taw. dalam buku tu chapter lain. dlm slide tu chapter lain. feeniiinngg.. tp, kali ni bila aku singgah rumah bdk2 ni.. aku akan tnye dyeorng sikit2. alhmdulillah la nad mula faham dan nmpk flow dye. cumaa.... MA ni pon jalan kira dye panjang. kalo esok exam, mlm tu kau baru nk study, mmg fail lah jawabnya, sbb tu la nad bersyukur sgt. usaha nad selama ni berbaloi. pengorbanan nad utk x blk rumah, memberi kesan yg mendalam dlm hati nad.

even bila tunjuk result dkt ma, ma tnye "apesal bnyk sgt B?".. aku x kecik hati pon. sbb..... aku bangga aku bole score B utk 3 killer paper ni. tp, serba salah jugak la.. sbb, dalam setiap doa nad, akan nad selitkan " Ya Rabb, kau berilah aku keputusan peperiksaan yg dapat memberikan kegembiraan dihati kedua ibu bapaku".

ye laa... mak bapak mne yg x nak tengok ank dye berjaya kan? even pointer aku tu paling teruk antara sem2 sblm ni, nad bersyukur sbb nad masih berada di zone DEAN. akhmdulillah. tapi sipi je lagi utk x dpt dean. so... next sem kne perform utk maintan dean n PNGK cecah 1st class. so that nnt PTPTN x kena bayar. dari pinjam they change it to be biasiswa. aku berharap sgt aku x kena bayar blk PTPTN tu.. aku x nak susahkan ma ayh.

pointer aku start jatuh sem 2. sbb sem 2 pon ada statistik. aku dapat C kott.. sikit je lg nk fail. itu pon aku rasa sbb aku punya carry mark tinggi.. kalau taakk.. mmg kne repeat la jawabnya. siyes, satu apa pon aku x tahu nk jawab. sbb stat ni dye punya soalan ayat panjang taw. nad paling menyampah betul kalau soklan math tp ayat panjang2. da la bhasa inggeris. mmg sakit jiwa betul. first, ko kena faham ayat tu cite psl ape. lepas tu ko kne kenal pasti soklan tu bawah tajuk apa. then, ko kne tahu formula ape kena pkai. akhir skali, the solution.

supposely, aku ambik intro stat dulu br ambik stat. tp stat ni sbjek yg mmg kne ambik utk semua student rasanya. utk mudahkan kita masa sem 8 utk buat tesis, dan intro stat ni pulak, minor. nad ambik minor mathematics. antara sbjek minor yg nad ambik sem tu, intro stat dgn calculus. MA tu sbjek major, tp intro pon kelaut, inikan plak stat kan?

otak nad ni mmg jenis x boleh terima stat la nad rasa. lagi2 bab probability. hari tu exam, ada 10 soklan. 1-6 soklan probability. hah, ambik ! nad da la dok tekankn bab yg lps probability. sbb nad taw.. probability tu soklan dye kne gne logik akal. tp, ada la formula yg kne hafal. nad pon x de la hafal sgt formula tu sbb wawa ada bg formula yg lecturer dye ckp lecturer dye bg time exam. nad bayangkn Miss Foo (lecturer intro stat) nad tu akan bg cmtu jgak lah. tp... hampeh ! bpe kerat je la formula dye bg.. tp x pe lah. yg penting formula yg panjang2 tu dye bg. dah kira bersyukur sgt dh.

akhir kata, nad nak ucapkan ribuan, jutaan, biliion-an terima kasih dekat lecturer yg dh aja nad selama ni. dekat kawan2 yg sudi kongsi ilmu aja mne yg nad x paham. dan x lupa juga utk ma ayh yg selalu beri sokongan. buat kesayangan yg selalu beri semangat dan kekuatan serta doa utk nad jawab exam tu. buat diriku jua... terima kasih sbb beri komitmen sepenuhnya utk terus berjaya. semoga sem2 akan datang dpt memberikan nad semagat utk terus kecapi kejayaan didunia mahupon akhirat.

sekian, wasalam..

0 comments: