Wednesday, May 15, 2013

Selamat Hari Guru...


Assalamualaikum.. esok 16 Mei. ada apa dengan 16 Mei ? mungkin masih ada dikalangan kita yang lupa akan tarikh tersebut. dan sesungguhnya aku tidak tergolong dalam golongan yg satu itu.. aku mungkin tidak pandai berkata-kata.. apatah lagi mengarang puisi.. hanya sebuah coretan yang mungkin dapat ku sampaikan melalui ceritaku didalam laman sesawang..

GURU... besar sungguh pengorbanan mereka. mereka adalah insan kedua yang hadir dalam doa ku. betapa allah tinggikan darjat seorng guru.. guru mendidik ku, sejak aku seusia 5 tahun.. berbagai bagai jenis guru yang mengajar aku. tanpa mengenal erti penat dan lelah. mereka mengajar dengan penuh sabar.. setiap keringat peluh mereka, dianggap pahala disisi allah.. mengajarku dengan penuh kesungguhan.. tetapi aku.... hmmm... aku ambil endah tak endah..

sampailah usiaku mencecah 15 tahun. baru aku sedar kehadiran seorang guru dalam hidupku. mendidikku. mengajarku. sehinggalah aku berjaya. alhamdulillah.. sungguh aku ingin BERTERIMA KASIH pada mereka. aku bukanlah darah daging mereka.. bukan pula saudara mara mereka. dididiknya aku dengan ilmu yang ada. berjam jam masa mereka dihabiskan untuk melihatku menjadi insan yang berguna suatu hari nanti..

oh guru.. jasamu selalu ku kenang.. sungguh, dulu pernah aku memasang angan-angan untuk menjadi seorang guru. guru yang disegani ramai.. selalu aku perhatikan.. caramu mengajar, senyumanmu, pekerjaan mu. tetapi cita-citaku terbantut bila aku tidak dapat meneruskan pelajaran dalam bidang pendidikkan.

sering aku ke sekolah.. menjadikan guru sebagai kawan. berborak. hehe.. ada kalanya cikgu yang belanja kami.. sampai sekarang, aku takkan pernah lupa padamu..

specially thank you untuk cikgu yang pada aku, sangat2 berjasa pada aku.

CIKGU JURIAH
CIKGU ZANARIAH
CIKGU ZILLA
CIKGU HORMAIN
CIKGU AZLI
CIKGU JAYAMANI
CIKGU ARBAI

tak lupa juga cikgu-cikgu tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, cikgu matrik.. yang paling penting... cikgu ISMAIL & cikgu ZAINON.. hehe... selamat hari guru untuk seluruh guru-guru di Malaysia !

0 comments: