Thursday, May 23, 2013

Pilihan

assalamualaikum dan selamat malam..

pagi, aku rasa berdebar.. menanti keputusan temuduga UPSI.. dlm bnyk2 university yg aku pilih, cuma UM je yg ade temuduga.. aku cek, dan aku x dpt.. tapppiii... aku cek jgak U lain.. sume x dpt.. itu pon x sume.. sbb ade yg blm boleh cek lg..

kata si apek, bdk kelas wan.. ary ni pukol 12 dah bole cek kptsn tmuduga tuh.. smlm dye chit chat dgn org.. n aku pon bkak la UPU dlm pukol 1 lbeyh.. dye kata, boleh cek lps pukol 5 plak.. UPU mmg mcm tu.. temuduga yg len2 tu pon, mcm keling.. kejap kata lps kol 12.. past tu lps kol 3.. then lps kol 5.. eerrgghh.. tension plak aku.. x sume U dye pnya tarikh semakan dye sme..

petang, lps org bgn dr tdo.. dlm pukol 5 lebih.. selepas sudah solat asar.. aku pon tergerak hati nk cek.. ade kalenya, aku sangat mengharap yg aku lulus MEDsi ary tu.. n aku dpt panggilan temuduga.. dan akhirnye aku lulus, alhamdulillah.. aku bersyukur.. ini berita gembira buat bonda.. taappiiii... mengenangkan tarikh dye 28/5/2013.. aku berfikir sejenak..

tarikh tu mse aku dkt melaka.. aku ditugaskan utk menjadi sukarelawan atau lebih mudah disebot, FASI.. fasi utk intake matrik batch 2013/2014.. aku kne ade dekat melaka pd 26/5/2013 sblm jam 2 ptg.. sbb pukol 3 dah ade taklimat pertama.. perkhidmatan aku cuma seminggu.. 1/6/2013 habis laahh..

sekarang ni, aku buntu.. aku stress.. aku x taw nk pilih yg mana..

  1. 23/5, malam jam 9 aku g kelantan n terengganu.. ade family day office abg zam.. smapai la 25/5.. dijangkakan tgh mlm br smpai.. 26/5 pagi dlm pukol 10 aku kne gerak terus ke melaka.. aku kne ade sblm pukol 2.. dan aku berkhidmat di kolej selama seminggu.. sampai la 1/6.. ckgu kata insya allah pg tu dah abez.. pg tu pon cuma ade jmuan ringan utk kteorng.. so, lps abez bertugas, kteorng plan nk jln2 melaka.. bdk2 kelas org laa.. ade zati, fiza, alin, kak long, nyok.. jole n nabil tu, x taw la join ke x.. tp kteorng pkai 2 keta.. nk g A.Famosa, naik menara taming sari n tgk wayang.. nk jelajah melaka lah kononnye.. memandangkan 1/6 tuh ade kenduri kt rumah pak cik, ayah soh stay melaka pai ahad.. cantiiikkk cgt lah tu.. org mmg nk tdo rumah zati pon.. pegi n blk, abg din anta.. time pegi tuh, abg din da deal dgn bekas membe2 skola Teknik Mad Zain dye dulu.. dyeorng nk jln2.. so, x de la bosan cgt abg din nnt.. pegi anta aku jeekkk..
  2. 23/5 g kelantan.. blk 25/5.. rehatkan bdn cket.. mungkin 27/5 tu gerak ke KL.. mybe rumah abg al.. then 28/5 pagi, gerak perak.. troz ke UPSI.. aku punya temuduga jam 2 ptg smapai pukol 5.. aku dpt bayangkan betapa aku penat nnt.. betapa rmai nye org..n betapa aku nervous.. aku dh la susah nk ckp dgn org.. lg la org yg aku x knl.. lps g tmuduga tu.. mybe blk KL blk.. br blk sgmt.. n 30/5 gerak kota tinggi pulak.. rumah pak ngah, adik ayah.. ade wt knduri pd 1/6..
hmm.. plhn pertama tu pada aku merupakan suatu kehendak.. n pllhn kedua tu plak merupakn satu keperluan.. antara masa depan aku, atau kepuasan aku. taaapppiii... aku msh comfuse nk plh yg mna.. aku dah rasa smpai nk pecah kpala pkir porgm utk jln kt mlaka dgn kwn2 tu.. berkenaan tarikh, transport, pnginapan.. mcm2 plan dah aku buat.. aku smpai tkr tarikh utk pstikan sume ade.. x kan aku nk kecewakan dyeorng.. kalo aq x jd g melaka, abg din tpkse g melaka sorng2.. sbb dye dh contact sume membe2 dye..

bkn tu je yg jd mslh.. aku mmg sbnrnye x nk truskan bidang education.. aku mcm dah give up taw dulu ble aku mohon IPG, x dpt.. n org kata skrng da susah nk jd ckgu.. bila aku dh belajar akaun kt matrik, aku rasa aku boleh bwk.. dulu, aku x nk smbung akaun sbb aku x boleh bwk.. ye la, ckgu juriah ajar mse kt skola dulu.. rmai yg x phm.. mmg aku x nafikan.. mulanya aku igt, aku susah nk catch up, sbb otak aku x bole terima ckgu zarina pndh, tinggalkan kteorng dgn ckgu juriah yg mmg dah lme x ajr akaun.. rupe2 nye mmg knyataan.. hmpir satu kelas aku trial akaun, FAIL !

sbb tu la aku x yakin nk smbung akaun.. dan aku mempunyai angan2 utk jd guru matematik, memandangkan aku suka kira2.. bila aku x dpt IPG, aku cuba mencari cita2 yg mungkin mencerahkan masa depan aku.. sama ada jd lecturer o x pyh kerja n bukak bisnes kecil kecilan.. tu sbb lah aku igt nak amek pure akaun.. at least aku ade ilmu berkaitan keseluruhan akaun.. kalo aku dah x de duit cgt, nk cr keje sng.. bnyk plhn.. kalo x dpt jgak, bole buat bsnes sendiri..

lgpon, bnde ni perlu temuduga.. aku x yakin cgt dgn kemampuan aku.. aku seorng yg mudah gemuruh.. n aku TERsgt kekok utk bercakap dgn org yg aku x knl.. lg pula penemuduga tu.. buatnya dye tnye isu semasa.. MAPUS ! aku mmg x up to date.. prinsip aku, aku x ske amek taw hal org lain.. cuma org2 yg pntng je.. mmg aku terlebih amek taw.. hehe.. susah kan ?

okay, kalo aku pilih utk g melaka pulak, aku takot aku mngecewakan harapan bonda.. ma mmg mnghrpkn aku utk jd ckgu... dye x ske aku jd akauntan.. keje blk ntah pukol bpe.. ank2 nnt terabai.. akak dulu pon bercita cita nk jd engineer.. mcm mne aku bercita cita nk smbung akaun.. tp bezanya aku x nk jd akauntan.. mama bising.. dye kata akak tu dulu mama dah pernah ckp.. "jd ckgu je sng.. dye degil, nk jgak jd engineer.. alek2, jd ckgu jgak.."

hmm.. aku takot jgak.. t aku jd mcm akak.. time tu dh x guna.. org da bg nasihat, x maw dengar.. spe soh.. tp, mnt aku dah lari.. ape harus aku buat ? abg2 pon soh pegi je interview tu.. dpt x dpt, belakang cite.. tapppiii... kalo aku lulus interview, mmg tentu2 lah aku dpt course education.. sbb dlm UPU, that one is my 1st choice.. sbb pendidikkan cuma ada dlm plhn ptme je.. sblm ni mmg aku nk betulkan plhn2 aku tu.. tp, aku igt aku nk wt mse fasa 2 nnt.. sbb mse fasa 1 tuh, aku kt matrik.. line dye lembab gle.. ble kte nk send, t internet terputus.. n ble refresh, kuo name org lain.. course len, SPM pnya result lain.. silap2, ntah U ape la kte dpt..

tp, belum tentu temuduga tu kte lulus.. kmungkinan utk dpt U lain tu msh ade.. aku sedihhh cgt... aku harap, ape pon pilihan aku, dyeorng terima dgn hati yg terbuka.. aku mmg susah nk buat pilihan.. n aku suka tnya pendapat org.. tp.... kdng2 org lain x dpt bg aku jwpn.. dan akhirnya aku cuma mampu buat solat istikharah.. semoga ia nya adalah yg TERBAIK utk aku.. aamiin !

0 comments: